12.04.2011

Topeng Rekaan

Di sebalik perasaan benci aku pada Mee Maggi,
Aku suka makan Mee Maggi perasa Asam Laksa.

Di sebalik rasa menyampah aku pada pemandu teksi,
Aku tetap menahan mereka untuk menghantar aku.

Di sebalik pendiam aku di hadapan orang baru,
Aku manusia paling bising jika berada dalam kelompok kawan sebulu.

Di sebalik cermin mata besar berwarna hitam di kepala ini,
Aku lelaki yang suka melihat orang untuk mencari baik buruk mereka,
Ya, hanya dengan melihat, aku buat andaian aku sendiri di dalam kepala.

Di sebalik aku yang berhati lembut dan tidak banyak berkata,
Aku jejaka paling panas baran jika ada perkara yang tidak kena di mata.

Jadi, mungkin yang kamu lihat dan perhati ini ada lah topeng yang aku reka,
Untuk menjadi hipokrit di hadapan mata-mata di dunia,
Dan jika kamu semua ingin lihat apa di sebalik topeng,
Beritahu aku, aku buka topeng ini sebentar untuk kamu lihat,
Siapa sisi lain aku di dalam aku yang kamu lihat setiap hari.

No comments: