10.27.2013

One Song, A Thousand Memories.

Aku selalu percaya bahawa segala yang datangnya itu jujur dari hati, aku pasti ia akan sampai terus ke hati orang lain. Seperti berkongsi apa yang aku rasa dalam hati. Aku mengatakannya terus berulang-kali kepada diri aku atau kepada orang lain. Segala sesuatu yang berasal dari hati, tetap akan sampai ke hati semula. Setiap yang ditulis dari hati, tetap akan sampai ke hati semula. Setiap apa yang dinyanyikan dari hati, tetap akan sampai ke hati juga. Dan perihal hati ini membuat aku belajar banyak benda, contohnya lagu.

One song, a thousand memories. Details.

Aku tidak pasti kalian semua, tapi aku punya ingatan yang agak kuat tentang perkara-perkara detail di ketika aku berada di dalam satu perjumpaan yang serius atau mungkin dalam perbualan yang serius. Perkara-perkara seperti suasana, percakapan, warna baju, raut muka, bau perfume yang diguna, hinggalah kepada lagu yang dimainkan ketika itu. Ya, kadang-kala sebuah lagu boleh memanggil kembali segala memori yang ada dan ia mampu membuatkan yang ia baru berlaku semalam.

Ah, mencintai seseorang adalah satu perkerjaan yang boleh menjadi sesuatu yang mudah dan dalam masa yang sama boleh menjadi sesuatu yang sukar. Seperti aku, sukar untuk aku mencintai seseorang dan jika benar hati ini sudah jatuh cinta, ia pasti akan jatuh sedalam mungkin dan aku pasti jika kamu mahu melihatnya, ternyata satu usaha yang sia-sia kerana ianya terlalu dalam.

Dan biasanya jika ditanya mana-mana pasangan, pasti mereka ada lagu masing-masing sebagai "lagu kita" atau mungkin pasangan yang sudah berpisah. Pasti ada lagu-lagu tertentu yang akan mengingatkan kembali mereka kepada orang yang pernah mereka cintai - sedang mencintai - atau mungkin juga "cinta yang bertepuk sebelah tangan". Pasti ada.

Seperti aku, ada sebuah lagu yang masih segar setiap detailnya dan tanpa sedar aku mencintai lagu itu seperti mana aku mencintai dia yang mengingatkan aku kepada lagu itu. Contohnya, "The Man Who Can't Be Moved" mengingatkan aku kepada seseorang, ketika aku mula berkenalan dengannya dan ya, ianya sesuatu yang bagi aku sesuatu yang bagus. Dan bermula dengan lagu itu, datanglah lagu-lagu yang lain dan akhirnya kalau aku susun kesemua lagu-lagu itu, aku akan dapat satu kompilasi lagu-lagu terhebat.

Dan walau pun kisah akhirnya tamat, lagu-lagu itu masih kekal di dalam playlist aku. Playlist yang aku namakan "Lagu yang kita suka." Dan mungkin di satu masa nanti, kita akan terbuka playlist itu, setkan ia bermain secara rawak dan membiarkan ia mendendangkan lagu-lagu yang pernah menjadi siulan satu masa dahulu. Setiap memori yang asalnya tersimpan jauh di dalam kotak minda, akhirnya keluar dan bermain dengan sendiri, setiap momen yang pernah dilalui kerana lagu punya kuasa mistik, ya, mistik. Kuasa yang mampu mengembalikan kenangan dan .....

Jadi, adakah kamu juga punya lagu-lagu tertentu yang membuatkan kamu teringat kepada seseorang?

No comments: