6.07.2011

Beza duduk depan dan duduk belakang dalam bilik kuliah




Okay, hari ni I did something yang dah lama aku tak buat. I mean, memang lama gila tak buat. Hari ni aku terpaksa duduk belakang dalam bilik kuliah. Tak seronok tau tak duduk belakang ni. Lepas tu, aku terfikir lah kan, ada juga perbezaan duduk depan dan duduk di belakang dalam bilik kuliah ni. So, mari lihat pendapat aku sebagai seorang pelajar yang malas dan rajin ni.hahaha

1. Focus

Okay.. bagi aku, bila aku duduk depan dan dekat dengan lecturer aku jadi lebih focus dan seluruh perhatian aku tertumpu pada apa yang dia nak ajar pada aku. Jadi, aku takde lah hilang focus dan buat benda lain dan effect pelajaran aku. Ya lah, aku bukan budak pandai kan...so, kena lah bagi perhatian dalam kelas.hahaha. Kalau aku duduk belakang, aku mudah hilang focus. Sebab utama mestilah aku nak tengok orang-orang dalam kelas.hahaha. Baju warna nak striking je. Dah tu, ada yang pakai macam tak pakai baju je. Hilang focus aku. Jadi, aku suka duduk depan.hahaha


kalau aku hilang focus, ibarat aku sesat dalam subject tu.


2. Senang bertanya

Bila aku duduk depan ni, aku rasa aku senang nak tanya kalau aku tak faham. Igin aku ulang, aku bukan pelajar pandai jadi aku nak jadi pandai.hahaha. Okay, bila aku duduk depan, lecturer akan selalu datang dekat aku dan tanya, "Ariff, you faham tak? " haa... bila dia tanya, aku jawab lah kalau aku tak faham kan. Kalau duduk belakang, mesti macam malas sebab berbalik pada alasan pertama tadi, hilang focus. So, aku tak nak olah banyak-banyak lagi.hahaha.


Perjalanan aku jauh dan lama lagi kat sini. Aku tak nak sem 1 dah terkontang-kanting nak belajar kat sini. Aku nak rasa dapat dean's list lagi. Lama aku tak dapat rasa dean's list. Aku nak tunjuk yang walau pun aku ni kira macam golongan orang nomad juga pindah-pindah kolej, tapi aku punya belajar konsisten dan aku dapat somthing yang berguna dari setiap satu tempat yang aku belajar. Jadi, pengajarannya jangan lah duduk belakang bila dalam kelas. Tak rugi pun duduk depan. Sign attendant pun cepat, nak keluar cepat, masuk duduk pun cepat... tak rugi kan.... So, mengapa duduk belakang? 


"Catch your dreams before they slip away...."

No comments: