4.18.2013

Momen Indah Milik Kita Semua

Pagi ini hujan turun dengan lebat di luar. Ini membuatkan aku rasa seperti malas hendak mengangkat punggungku atau pun kepala ku dari tempat tidur dan meneruskan kehidupan ku sebagai seorang lelaki biasa yang melakukan kerja-kerja yang biasa. Pernah juga aku impikan untuk bangun dari tidur dan di saat aku melihat ke luar dari dalam bilik, aku nampak salji turun dari langit dan menutup kawasan lapang di hadapan rumah aku.

Dulu ketika kecil, seingat aku ketika itu aku berusia 8 tahun. Aku suka mengambil kusyen-kusyen di atas sofa serta selimut dan aku menyusunnya satu persatu dan akhirnya ia membentuk sebuah tempat perlindungan yang nampaknya seperti rumah dan hanya aku sahaja yang boleh masuk ke dalamnya. Aku jadikan tempat itu sebagai tempat rahsia aku. Tempat untuk aku bersendirian dan tinggalkan dunia luar untuk masuk ke dalam dunia yang aku cipta sendiri dengan hanya berbekalkan beberapa kusyen merah dan sehelai selimut hijau yang pada ketika itu sama warnanya dengan dinding rumah aku.

Aku ada satu kotak kayu di dalam rumah itu. Ya, ia seperti sebuah rumah untuk aku. Pernah juga aku impikan untuk membuat rumah di atas pokok bersama ayah aku tapi di kawasan rumah aku tiada pokok yang sesuai untuk dibinakan rumah di atas nya, dan ayah juga tidak selalu luangkan masa dengan aku ketika aku kecil. Mungkin sebab itu aku banyak habiskan masa sendirian bermain Lego atau pun melukis di atas buku lukisan yang aku beli waktu rehat di sekolah.

Pernah juga aku tertidur di dalam itu dan keesokkan harinya aku sudah pun berada di atas katil. Ya, aku tahu ayah yang angkat aku dan letakkan aku di atas katil. Aku masih tidak tahu kenapa aku suka duduk di dalam sana. Walau pun sedikit panas, tapi aku rasa nyaman bila berada di dalam sana. Mungkin betul, aku mahu bersendirian dan mengasingkan diri aku dari dunia luar.

Ketika berada di dalam rumah itu, aku membayangkan ada gadis itu bersama aku. Bersama aku di dalam dunia aku. Dia itu yang aku lupa namanya, ialah seorang gadis yang menyandang jawatan penolong ketua kelas ketika itu di sekolah aku. Aku pula ketua kelas ketika itu. Jadi, aku dan dia banyak juga habiskan masa bersama. Pernah juga aku rehat bersama-sama dengan dia di kantin dan kami berkongsi nasi goreng udang yang mama gorengkan untuk aku. Sengaja aku minta mama gorengkan lebih sebab aku berkongsi makanan dengan kawan aku.

Ah, mungkin sebab itu aku suka duduk di dalam sana. Kerana bila di dalam sana, aku sepertinya seorang lelaki yang bahagia dengan dunia aku. Hanya ditemani dengan susunan Lego aku dan buku lukisan aku, itu sudah cukup untuk membuatkan zaman kanak-kanak aku gembira dan bahagia. Ia mampu membuatkan aku mencipta mimpi-mimpi manis dengan membenarkan gadis itu masuk ke dalam dunia aku dan kami bersama-sama menyusun Lego.

Zaman kanak-kanak memang satu momen yang tak akan kita lupakan kerana walau pun kita sudah berusia 20 tahun, 30 tahun atau mungkin 40 tahun, zaman kanak-kanak tetap akan kita ingat kerana walau pun jasad kita sudah tua, masih ada secebis memori zaman kanak-kanak di dalam kotak memori kita dan mencipta satu sisi kanak-kanak dalam diri kita yang akan kekal begitu walau pun kita sudah berusia. Dan aku, masih teringatkan zaman kanak-kanak aku setiap kali aku terlihat Lego dan buku lukisan.

No comments: