11.22.2011

Pesan Ayah

Ayah berpesan,
Kau sudah dewasa, anakku,
Tiba masa aku berbicara dengan mu,
Setiap lelaki perlukan seorang wanita bersamanya,
Kata ayah, apabila kita bertemu yang sesuai, kita dapat rasa,
Kita harus meletakkan satu garisan, batasan,
Dan ada syarat yang kita sendiri kenakan,
Ini pesan ayah.

Dan bila kau hadir, aku tahu inilah apa yang dipesan oleh ayah,
Lalu aku meletakkan garisan, batasan,
Aku melihat kembali, syarat yang aku kenakan,
Pertama, Agamanya.
Islam, aku tanda kan "1" padanya,
Kedua, kelebihannya,
Pandai bermain muzik, aku tandakan "1" padanya,
Ketiga, Perangainya,
Sopan, hasil didikan yang baik, aku tandakan "1" padanya,
Dan syarat-syarat itu aku lihat kembali.

Tapi, aku minta pendapat ayah,
Ayah berpesan lagi, perlahan ucapannya,
Mungkin ini tanggungjawab kamu, anakku,
Jaga lah dia, sayangilah dia, ada bersama dia,
Allah tahu apa yang terbaik untuk kamu,
Ingat, jaga batasan mu. Allah melihat.

No comments: