9.25.2012

Gambar

Langkah Rahmat terhenti. Dia terdengar bunyi pintu dikuak. Dia berdiri dibelakang pintu sambil memegang kayu baseball yang dibawanya. Rahmat membetulkan topeng di kepalanya.

Bunyi tapak kaki semakin kuat. Tuan rumah masih belum tidur. Rahmat menunggu dengan fokus. Jika sampai dia lalu di depannya, memang kayu baseball ini hinggap di kepalanya.

Tuan rumah itu pergi ke dapur. Pintu peti ais dibuka dan sekotak jus oren jenama Marigold dikeluarkan. Dia cuba mengambil cawan di rak berhampiran dengan sinki. Dari dalam gelap, Rahmat keluar dan menghayun kayu baseball sekuat hati tepat ke kepala tuan rumah itu.

Padan muka kau. Celaka. Aku ingat kau dah tidur.

Tuan rumah ditinggalkan terbaring di lantai dapur. Lantai dapur dipenuhi darah. Rahmat mencari tangga untuk naik ke tingkat atas rumah ini. Dia melihat kiri dan kanan kalau ada orang lain di dalam rumah ini yang mahu kepalanya dilibas dengan kayu baseball. Rahmat menaiki tangga dan nampak pintu bilik utama terbuka luas.

Dia harus cepat selesaikan tugas dia. Ada benda yang dia perlu ambil dari dalam rumah ini. Lebih tepat bilik orang-tua-yang-terbaring-dengan-kepala-berlumuran-darah ini. Rahmat harap dia cuma pengsan, bukan mati.

Rahmat menggengam erat kayu baseball di tangan kanannya. Dia berjalan perlahan-lahan ke bilik utama. Sunyi. Mungkin tiada orang lain di dalam rumah ini. Senang sedikit kerja dia malam ini.

Satu per satu laci di dalam bilik itu digeledah. Bilik utama itu kini berselerak dengan baju-baju dari dalam laci. Apa yang di cari Rahmat masih tidak jumpa. Dia tidak akan berputus asa. Sudah lama dia menunggu saat ini. Dia mesti habiskan apa yang telah dimulakan.

Dia memecahkan almari baju. Rahmat berdiri di hadapan laci yang berkunci. Laci yang dikunci itu dipukul dengan kayu baseball dan laci itu terbuka. Rahmat jumpa apa yang dicarinya. Gambar seorang wanita awal 30-an sedang mendokong seorang budak yang berusia dalam lingkungan 2 hingga 3 tahun. Rahmat tersenyum puas.

Rahmat bergegas keluar dari bilik itu. Dia berlari ke dapur. Tuan rumah tersedar dari pengsannya. Dia memegang kepalanya yang berdarah. Sebelum Rahmat keluar, dia membuka topengnya. Di hadapan pintu dapur, Rahmat mengangkat gambar yang diambilnya dari dalam bilik utama sebentar tadi.

"Ini sahaja gambar mama yang Mamat ada. Kau boleh pergi mampus dengan isteri muda kau!"

Rahmat meninggalkan rumah yang pernah dia duduki dahulu bersama arwah mamanya.


No comments: