3.02.2013

Pertanyaan

Hari ini saya bangun lewat lagi. Matahari sudah mula menjegil ke arah bumi. Cahayanya seakan-akan membakar kulit aku perlahan-lahan. Kamu pasti bangunnya awal pagi, bukan? Tak mengapa. Seperti biasa saya tidak berada di dalam fasa jatuh cinta. Tapi kamu pasti tahu kalau saya bohong. Ya, kamu kan pandai membaca mata dan tahu jika saya berbohong atau tidak. Mari lihat ke dalam mata saya dan beritahu awak nampak cinta atau tidak? Begini sahaja, sebenarnya saya sudah letih untukjatuh cinta. Saya hanya ingin ... istirahat. Istirahat dari jatuh cinta. Tapi kalau lah saya boleh halang diri saya daripada jatuh cinta, mungkin saya tidak akan rasa yang saya letih.

Ya, seperti itulah saya. Saya ingin istirahat untukjatuh cinta dengan kamu. Istirahat yang simple. Salah satu istirahat yang saya impikan adalah untuk memakai sepasang pajama rona merah padam atau mungkin kotak-kotak coklat. Meletakkan kepala perlahan-lahan di atas bantal empuk yang diisi kekabu dan katil spring bersaiz ratu hanya untuk saya. Berselimut separas dagu dengan kipas dibiarkan berputar di atas kepala dengan kelajuan maksimum. Tertidur dengan sendirinya. Tenang. Tanpa perlu memikirkan apa khabar kamu di sana, sudah tidur atau belum.Tanpa mengharap untuk bertemu di dalam mimpi dan bercinta di sana kerana tiada kesempatan di alam nyata. Atau mungkin memikirkan tentang masa depan kita untuk duduk di beranda rumah kita yang menghadap pantai sambil menikmati secawan teh strawberi yang akan saya bancuh untuk kamu. Tidak.

Tapi, bukankah tadi saya kata mahu beristirahat? Mengapa saya terus-terusan membayangkan tentang saya, tentang kamu, tentang kita? Mungkin kerana selama ini saya tidak pernah istirahat. Yang saya ini cinta. Dan cinta saya ada lagi untuk kamu. Kamu akan tahu ketika kita bertemu mengobrol bersama lagi. Dan kamu lihat ke mata saya.

Lihat ke mata saya. Selami mata hitam saya ini, dan terus ucapkan kepada saya. Apakah saya berbohong atau tidak? Kamu kan pandai membaca hati melalui mata empunya hati itu.

p.s: Ke mana perginya dia yang aku kenal 4 tahun dulu?

No comments: