9.12.2012

The Notebook.

Aku sedang asyik menonton filem The Notebook petang itu. Sambil menikmati secawan kopi suam yang aku sediakan tengah hari tadi bersama semangkuk poprorn yang aku buat sendiri. Filem ini memang filem kegemaran aku walau pun aku masih tidak mampu hafal dialog di dalam filem itu.

Tiba-tiba, aku terlihat notification skype. Dia online. Aku terus menegurnya selepas hampir seminggu tiada khabar berita diterima.

"Hey." dia membalas dengan perkataan yang sama.
"Can we talk?" Ini adalah satu soalan yang jika ditanya oleh seseorang yang penting dalam hidup, pasti akan buat hati tidak tentu arah.


"Boleh." dia ambil masa sebelum mengajukan satu soalan pendek.
"Kita kawan boleh?" Dia tanya dengan suara yang sekejap ada sekejap hilang. Aku membetulkan pandangan aku kepadanya. Aku memanggilnya. "What's wrong, honey?" and she remains silent.

"Kita kawan ya? I can't do this anymore." aku hanya diam. Diam. Tunduk sambil mengesat air mata yang mula bertakung di mata.

"There is no point to argue. You keep cakap pasal ni over and over again. Ini kali ke-3 dan, kalau itu yang you nak....thanks for everything." Aku lihat air matanya mengalir dengan deras. Esakannya semakin kuat. Dia melihat aku buat kali terakhir, mendengar suara aku buat kali terakhir. Itu pun atas bantuan webcam dan mikrofon.

Aku tidak berfikir panjang dan terus menekan butang merah. Sedih bila difikirkan ia berakhir begini dan dia tidak ada keberanian untuk berkata direct kepada aku ketika duduk semeja dulu. Dan ya, it ends.

Aku minum kopi suam yang berada di atas meja. Aku kesat air mata dan sambung menonton The Notebook. Cerita ini memang sweet dan sedih. Filem ini memang filem kegemaran aku walau pun aku masih tidak mampu hafal dialog di dalam filem itu.

2 comments:

Iman Nur Aima said...

"if you're a bird...i'm a bird"...

nevermind, u n i - we have two pairs of wings...we are free to fly to different directions :')

Ariff Masrom said...

There are some dialogues that I remember. :)